Direktlänk till inlägg 26 december 2010

Resultat = Vit Jul !!!

Av livskvalitet - 26 december 2010 16:20

Jodå, helt alkoholfri jul.................


för första gången i mitt liv kan jag säga att jag är

överlycklig att julhelgen är över.

Det är ju sorgligt men så är det. Jag är van att fira jul med familjen men detta år har jag fått göra ett annorlunda val för att

sätta min nykterhet som prioritet nr 1.


Med tanke på att jag bara varit nykter i drygt 3 månader och är mitt i steg 4 så är jag otroligt sårbar och valde att inte utsätta mig för några som helst risker som kan trigga igång mig denna jul.


Jag fick några timmar med familjen då det var noll förtäring av alkoholhaltiga drycker och det var skönt för framför allt min dotter som fick vara med om både julbord och jultomte och det är ju viktigast så klart.


Resten av julen har jag varit ensam med min dotter eller haft sällskap av mitt X som ställt upp till 100% procent och det är jag honom evigt tacksam för, annars vet jag inte hur jag skulle ha klarat det här.


Här skulle nog de flesta säga.... jamen, du har ju haft en lugn o skön jul med din dotter - var nöjd !!!.

Och det är jag fullt medveten om, men det är inte alltid man kan styra känslorna efter logik. Jag har känt en enorm självömkan (= destruktivt bettende - återfallsprocess). Jag vet varför jag hamnat i de känslorna, dvs ilska, besvikelse, sorg, ensamhet etc etc och jag vet hur jag inte ska hantera dem. Jag har tagit emot dem, mått skit rent ut sagt men också varit medveten om att de kommer att försvinna. Jag har pratat med vänner i samma situation, delat på möte och pratat med min sponsor vilket i sig är ett nytt beteende för att vara mig. Jag har inte isolerat mig och suttit här själv och glott in i väggen men självömkan finns där så är det bara.


Men.... nu är helgen snart över, jag kan stolt säga att jag tagit mig igenom den nykter mycket tack vare att jag bett om hjälp och fått så mycket stöd ifrån nära och omtänksamma vänner som bryr sig och som orkar lyssna på mig. J


ag är evinnerligt glad att gå tillbaka till jobbet och de vanliga rutinerna i morgon. Jag ska jobba vidare med steg 4 och kolla tågbiljetter för snart bär det av till Hudik på återvändarvecka !!!


.... men utmaning nr II ligger framför mig och det är så klart nyårsafton. På mötet så hör jag hela tiden "njut av varje dag" och jag förstår det fullt ut, men jag har inte kommit så långt i min process tyvärr. Det tar tid och det får ta tid så länge jag håller mig ifrån att ta det första glaset.


Nu ska jag bara ta mig igenom den här sista kvällen

och det kommer jag att göra.

Jag kommer inte att må topp men det får vara så just nu.

Jag är skittrött och det är väl för att det varit en psykiskt ansträngande helg.


Det blir bättre - kanske redan i morgon......


kram   

 
 
Ingen bild

rakel

26 december 2010 18:32

Det där med dricka o jul känner jag igen. Är gift med en man som inte var alkolist men drack för att det var roligt varje vecka i 20 års tid. När jag väl satte årt mot årt för ett år sedan slutade han helt och utan några som helst abstinens eller andra problem. När jag frågade sa han att han druckit för att det var kul. Är detta möjligt i 20 år? Vi led, skämdes o var arga barnen o jag. Nu säger han själv att han mår bra, har mycket roligare på fester m.jm

livskvalitet

26 december 2010 18:51

Hej,
Vad härligt att han kunde sluta utan hjälp för det kunde definitivt inte jag, det gick bara utför.......... Men jag är glad att höra att det fungerade och att ni nu har det bra hela familjen tillsammans.
God Fortsättning på er och barnen! /kram

 
LiLo

LiLo

26 december 2010 19:59

God fortsättning, grattis till att ha klarat en vit jul, kram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

 
Elin

Elin

27 december 2010 13:35

Hur gammal e din dotter? (:

http://knawsiigt.bloggplatsen.se

livskvalitet

27 december 2010 13:47

7 år

 
Dina

Dina

27 december 2010 13:55

DUKTIG DIG!!

Det här kanske låter fånigt, men jag tänker beroende som beroende: När jag slutade röka så kände jag sorg. Sorg över att inte kunna ta mig ett bloss, nästan som en separation känndes det. Men det gick över så småningom.

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

livskvalitet

28 december 2010 08:09

Hej,
så sant som det är sagt. Beroenden finns många och de är lika jäkliga att bryta. Sorgen har jag gått igenom när jag accepterade att jag var beroende och aldrig kan dricka "socialt" igen, men nu tar jag en dag i taget då går det bättre. Men Julen var skit ändå "ler".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livskvalitet - 3 december 2011 18:30

Ja herregud nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Fick ett ryck nu på kvällskvisten och kände för att skriva lite - så det gör jag   .   Jag har nu varit nykter i 1 år och drygt 2 månader - häftigt om jag får säga det själv =). Det ha...

Av livskvalitet - 6 augusti 2011 17:10

Sommar & Sol......   och "jag har haft en underbar semester" är väl det förväntade svaret om någon frågar hur din semester varit. Många svarar nog precis så men är det verkligen så?????   Min första nyktra semester/sommar är nu snart om ca 1 ...

Av livskvalitet - 6 juni 2011 20:52

Hemma igen......   efter en härlig långhelg på Gotland / Visby. Vi åkte i torsdags och kom hem i natt. Det var jag och tre vänner, en tjejkompis och två killkompisar som jag i och för sig inte kände så väl men som jag lärde känna under helgen. ...

Av livskvalitet - 30 maj 2011 16:20

..... kanske jag också ska skriva om   Brukar ju mest skriva när jag mår dåligt, det är då jag har det största behovet av att skriva av mig. Men nu mår jag faktiskt bra, en ovan känsla med tanke på hur jag mådde för en vecka sen. Men så är det ju...

Av livskvalitet - 25 maj 2011 18:13

..... vård efter behandling   Det har gått 7 månaders ca sen jag kom hem ifrån behandlingen i Hudiksvall. JUST JA!!! 8 MÅNADER NYKTER 22 MAJ   Tillbaka till eftervård vilket jag inte haft sedan jag kom hem från behandlingen. Jo, just ja, fi...

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards