Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

Eftervård

Av livskvalitet - 25 maj 2011 18:13

..... vård efter behandling


Det har gått 7 månaders ca sen jag kom hem ifrån behandlingen i Hudiksvall. JUST JA!!!

8 MÅNADER NYKTER 22 MAJ


Tillbaka till eftervård vilket jag inte haft sedan jag kom hem från behandlingen. Jo, just ja, fick en halvtimme/vecka ett tag men det var helt värdelöst. Nu har jag 3 timmar varje onsdag förmiddag och min härliga sponsor som leder det hela. Var skitnervös när jag kom dit idag för det var många, 15 personer, tror jag och jag kände igen en del. En som jag kommit i kontakt med via jobbet, en som jag partade med när jag var yngre, en polis (som jag dock inte varit i kontakt med =). Men tack o lov fick jag kraft nog att presentera mig och var ärlig och sa att jag var jättenervös - ärlighet är viktigt!!!!


Fick lyssna på de som var ganska nynyktra och även de som kommit lite längre. Det var jätteintressant och tacksamheten är stor att jag är där jag är och att jag ändå kommit så långt som jag har. Intressant föreläsning/diskussion om allergin och hur den påverkar kroppen - vad är det som gör oss beroende/som gör oss så otroligt besatta av alkoholen. Fick en större förståelse att det är en fysisk sjukdom likaväl som känslomässig och andlig sjukdom. Ganska fascinerande att vi har en enzym som är "kass" och som gör att vi inte blir nöjda efter en eller två glas vin - no stop! Vi kör på tills vi däckar, hur sorgligt är inte det. Och den här jäkla skadade enzymen kan ju med stor sannorlikhet föras vidare i generationer (vilket jag sett på alla familjeträd på behandlingen). Jag kan också se andra som inte kan stoppa efter ett par drinkar utan som kör för fullt tills de däckar/somnar. De personer jag syftar på är inte alkoholister i den bemärkelsen men har definitivt känslomässiga problem. De flesta av oss dricker ju för att lägga locket på känslor (osäkerhet, oro, stress, tristess - ja listan kan göras lång). Sen pratade vi om flyktbeteenden/att byta en besatthet mot en annan. Precis som jag gjorde när jag slutade dricka - i mitt fall var det godis och shopping och nätdejting. Det känns skönt att kunna säga nu att det problemet är under kontroll tack vare att jag bearbetar mina känslor lite bättre. Jag har fortfarande låååång väg kvar att gå men jag är på rätt väg.

Men i ärlighetens namn så dyker jag tillbaka ibland och ofta sker det helt omedvetet och jag kan komma på det efteråt. Men oftast så kan jag stoppa det innan det sätter igång. Eller innan jag sätter igång kanske jag ska säga - att göra affärerna osäkra =).


Annars så har jag ju haft en riktig pissvecka, måendet har varit väldigt, väldigt långt ner och det mesta har varit svart. Men jag har förstått nu att det beror på min "svält" med dryckesdiet. Som man ska göra 2 veckor ska tilläggas och som jag naturligtvis inte kunde stoppa med efter 2 veckor. Nej nej - jag är ju en beroendeperson och ska så klart göra nu och göra mycket och ha direkta resultat. Så kroppen blev väl svag vilket försvagade mig psykiskt etc etc etc. Så fort jag började äta proteiner o mat igen så mådde jag mycket bättre. Helt sjukt ifrån min sida - varför gör jag så här mot mig själv? Jag är inte fet på något vis men jag har gått ner 5 kg och skulle sååååå gärna gå ner 5 kg till men nu lägger jag det på is så länge för det är definitivt inte värt det måendet jag fick.


Puh.. skrivkramp


Nu lägger jag ner för i kväll......

  kramelikram


 
 
Sillen

Sillen

25 maj 2011 23:00

Hurra hurra för dina 7 månader. Fan ska veta att du är duktig å jag är stolt över alla som dej, som vill komma tillbaka till min värld. Så stolt att du orkar å vågar bryta av, å tillfriskna.

Jag vet att varje dag e du en stor kämpe...

Hurra hurra du ska veta att du e fan så bra. Å om du vill veta lite mer.. Så ser jag upp till människor som byter sitt slaveri, mot friheten att kunna välja.

Ja snacka om anarki.

Kram Sillen

http://sillens.bloggplatsen.se

livskvalitet

26 maj 2011 11:11

Hej gumman och tack för alla kärleksfulla ord.
Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livskvalitet - 3 december 2011 18:30

Ja herregud nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Fick ett ryck nu på kvällskvisten och kände för att skriva lite - så det gör jag   .   Jag har nu varit nykter i 1 år och drygt 2 månader - häftigt om jag får säga det själv =). Det ha...

Av livskvalitet - 6 augusti 2011 17:10

Sommar & Sol......   och "jag har haft en underbar semester" är väl det förväntade svaret om någon frågar hur din semester varit. Många svarar nog precis så men är det verkligen så?????   Min första nyktra semester/sommar är nu snart om ca 1 ...

Av livskvalitet - 6 juni 2011 20:52

Hemma igen......   efter en härlig långhelg på Gotland / Visby. Vi åkte i torsdags och kom hem i natt. Det var jag och tre vänner, en tjejkompis och två killkompisar som jag i och för sig inte kände så väl men som jag lärde känna under helgen. ...

Av livskvalitet - 30 maj 2011 16:20

..... kanske jag också ska skriva om   Brukar ju mest skriva när jag mår dåligt, det är då jag har det största behovet av att skriva av mig. Men nu mår jag faktiskt bra, en ovan känsla med tanke på hur jag mådde för en vecka sen. Men så är det ju...

Av livskvalitet - 19 maj 2011 15:42

Dåligt mående sucks!!!   Det gör det verkligen, jag lovar o svär......... Kände bara att NU måste jag skriva av mig lite för jag har mått piss i 2 dagar nu. Jag  blir så irriterad på det här dåliga måendet, kanske är det PAA, mycket troligt för...

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards