Direktlänk till inlägg 6 juni 2011

Gotlandkonvent 2011

Av livskvalitet - 6 juni 2011 20:52

Hemma igen......


efter en härlig långhelg på Gotland / Visby. Vi åkte i torsdags och kom hem i natt. Det var jag och tre vänner, en tjejkompis och två killkompisar som jag i och för sig inte kände så väl men som jag lärde känna under helgen.


Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om den här helgen men får nog begränsa mig lite. Vi bodde ca 3 km (på ett värdshus) ifrån skolan där alla möten hölls så vi hyrde cyklar och cyklade dit. På konventet var det möten i stort sett hela dagarna i olika klassrum, det var bara att välja ifrån smörgåsbordet. Jag gick bl a på *ta det lugnt, *en sak i taget och *självömkan. Det var mycket människor och alla åldrar var i stort sett representerade, det var en salig blandning skulle man nog kunna säga vilket var superkul. Jag var osäker på att dela men gjorde det ändå på *självömkan-mötet - ganska relevant för mig =).


Vi hade ett stormöte vid stranden vilket var helt fantastiskt. Flera hundra nyktra alkoholister som satt i en ring och delade. Sen sinnesrobönen mitt ute i naturen - en helt magisk känsla!!!


Sen var det en Sinnesrogudstjänst/midnatt i kyrkan i Visby som blandade sång av en härlig kör med livshistorier. När jag satt där kände jag sån enorm tacksamhet att få delta i denna gemenskap, det är en enorm känsla och kärleken emellan oss är så himla stor. Jag tackade gud att jag fick modet att be om hjälp för annars skulle jag aldrig ha fått uppleva det här.


Avslutningsmötet var i aulan och det var häftigt. Den som varit nykter längst hade 56 år och den som hade minst tid var 2 dagar.


Jag var på supe och dans och det var kul men det kom fram lite gamla spöken då som nog behövde komma fram. Känslor av osäkerhet, utanförskap och andra mycket obehagliga känslor kom fram. Jag orkar inte gå in på detaljer om just den kvällen utan vi kan bara säga att jag gjorde den ok men med viss möte. Men känslorna kommer ju allitid ikapp en, så är det ju. I morse mådde jag ok men när jag satt mig på altanen och drack kaffe kom ett känslosvall över mig som var långt ifrån positivt, jag mådde pyton helt enkelt.


Fick ha ett litet slagsmål med mig själv om att ringa in sponsor eller inte (som vanligt) men jag gjorde rätt och ringde. Jag grät lite och förklarade för henne att gamla händelser och tankar och känslor kom upp. Jag har alltid haft dålig självkänsla men bra självförtroende och det har hållit i sig. Och när jag är här i min trygghetszoon så mår jag bra och känner mig säker men kommer jag "utanför" så kommer all osäkerhet fram. Jag har alltid jämfört mig med andra som är mer utåtgående och spralliga och har fått för mig att jag är "tråkig". En stor anledning att dricka på det så det har jag nog gjort så länge jag minns. Jag kommer så väl ihåg när jag suttit på fester och känt mig "utanför" men när jag druckit så har jag i mina ögon blivit social och rolig. Jag har betett mig som folk har förväntat sig istället för att acceptera att jag är lite tyst o blyg och inte den spralliga typen - och detta har jag gjort ett likamedtecken med att vara tråkig. Gud vad jag har slagit på mig själv kan jag se nu. Jag har hela tiden jämfört mig med andra och gjort allt för att ändra på den jag är. Nu var jag på fest och jag drack inte och ingen annan och jag kände bara att jag inte dög som den jag är. Det här var faktiskt bra att upptäcka och komma underfund med - tack sponsor!!!


Nu kan jag jobba med att acceptera att jag är lite tyst och försiktig med nya människor där jag inte känner mig trygg. Jag ska inte jämföra mig med andra, jag är den jag är och jag är BRA!


När jag pratar med andra som bryr sig om mig så tycker de ju om mig precis som jag är - nu måste jag bara försöka tycka om mig också!!!


Utmaning!!!


Lättnaden att få reda på det här är enorm och jag gråter när jag skriver det här, det är sååå stort för mig och livslångt för det har förföljt mig i många många många år. Nu VET jag hur det står till och då kan jag ta tag i det. Kommer säkert att surra mer om det här längre fram men just nu känner jag att jag orkar inte mer.......


   kram kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livskvalitet - 3 december 2011 18:30

Ja herregud nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Fick ett ryck nu på kvällskvisten och kände för att skriva lite - så det gör jag   .   Jag har nu varit nykter i 1 år och drygt 2 månader - häftigt om jag får säga det själv =). Det ha...

Av livskvalitet - 6 augusti 2011 17:10

Sommar & Sol......   och "jag har haft en underbar semester" är väl det förväntade svaret om någon frågar hur din semester varit. Många svarar nog precis så men är det verkligen så?????   Min första nyktra semester/sommar är nu snart om ca 1 ...

Av livskvalitet - 30 maj 2011 16:20

..... kanske jag också ska skriva om   Brukar ju mest skriva när jag mår dåligt, det är då jag har det största behovet av att skriva av mig. Men nu mår jag faktiskt bra, en ovan känsla med tanke på hur jag mådde för en vecka sen. Men så är det ju...

Av livskvalitet - 25 maj 2011 18:13

..... vård efter behandling   Det har gått 7 månaders ca sen jag kom hem ifrån behandlingen i Hudiksvall. JUST JA!!! 8 MÅNADER NYKTER 22 MAJ   Tillbaka till eftervård vilket jag inte haft sedan jag kom hem från behandlingen. Jo, just ja, fi...

Av livskvalitet - 19 maj 2011 15:42

Dåligt mående sucks!!!   Det gör det verkligen, jag lovar o svär......... Kände bara att NU måste jag skriva av mig lite för jag har mått piss i 2 dagar nu. Jag  blir så irriterad på det här dåliga måendet, kanske är det PAA, mycket troligt för...

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards