Direktlänk till inlägg 7 maj 2011

Dagliga reflektioner 110507

Av livskvalitet - 7 maj 2011 08:16


Läste precis dagliga reflektioner och jag tycker jag får mig en tankeställare varje gång. Hmm.... man växer genom svårigheter. Jodå, det köper jag, framför allt så betyder det mycket HUR man väljer att hantera svårigheter, vilka handlingar man väljer att utföra. Följer man sin inre röst och GÖR RÄTT så stärks man och självkänslan växer sakta fram. Självkänslan hos någon som är beroende och som är tidigt i sitt tillfrisknande är ju ofta ganska låg, mycket skam och skuld kan göra att man känner sig värdelös som människa. Ett hemskt ord: värdelös. En människa KAN INTE vara värdelös men det kan vara svårt att se det själv ibland, det är viktigt att få stöd och hjälp att bygga upp sig själv och att faktiskt börja tycka om sig själv.


Jag har nog alltid haft en låg självkänsla, självförtroendet har dock varit bra. Men att få bekräftelse genom handlingar kan vara en fara för vem som helst. Får du inte bekräftelse i det fallet så mår du inte bra, bekräftelsen i sig ger en snabb kick och får dig att må bra en kort stund, sen är du tillbaka i ditt dåliga mående. Självkänsla i mina ögon är när man tycker om sig själv med fel o brister, när man har tillit till sig själv och andra, när man accepterar sig som man är trots att man inte är perfekt. Min självkänsla är inte särskilt bra men den byggs sakta upp men det är svårt att ändra något som varit i många många år. Det krävs mycket jobb med mig själv och att jag ber om hjälp o stöd ifrån andra som bryr sig om mig.


Här är i varje fall

DAGLIGA REFLEKTIONER


Vi brukar sätta förnuftet högst. Men det är känslorna som format vårt liv. Man lär sig ofta mer av tio dagars lidande än av tio år av tillfredsställelse.


 Man växer med svårigheterna. De lär en att vända sig till andra. De uppmanar en att be. De lär en att utnyttja många olika resurser, främst den egna inneboende kraften.
När vi försöker komma igenom svåra perioder utvecklas vår karaktär. Lidandet skänker oss visdom. Det ger lärdomar som gör att vi kan hjälpa andra som gått vilse och behöver vägledning.
När vi tänker tillbaka på det förflutna minns vi hur svårt vi hade det för en månad sedan, eller ett år sedan, när vi hade förlorat någon som vi haft kär, när vi var arbetslösa och räkningarna tornade upp sig, när barnen flyttade hemifrån eller när en kär vän gick bort. Då trodde vi inte att vi skulle klara oss igenom det. Men det gjorde vi trots allt, och det kändes bra efteråt. Det gav oss styrka.
Vad vi glömmer är att vi aldrig mer behöver genomlida något så svårt ensamma. En högre makt förjagar all vår smärta i samma ögonblick som vi lägger vår vilja och vårt liv i Hans händer.


 Jag vill vara lycklig. Och jag har gjort mig förtjänt av lyckan. Men utan lidandet skulle jag inte kunna uppskatta lyckan till fullo


  kram


"Bara för idag ska jag vara nykter, jag ska tänka positiva tankar och jag ska inte försöka ändra andra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livskvalitet - 3 december 2011 18:30

Ja herregud nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Fick ett ryck nu på kvällskvisten och kände för att skriva lite - så det gör jag   .   Jag har nu varit nykter i 1 år och drygt 2 månader - häftigt om jag får säga det själv =). Det ha...

Av livskvalitet - 6 augusti 2011 17:10

Sommar & Sol......   och "jag har haft en underbar semester" är väl det förväntade svaret om någon frågar hur din semester varit. Många svarar nog precis så men är det verkligen så?????   Min första nyktra semester/sommar är nu snart om ca 1 ...

Av livskvalitet - 6 juni 2011 20:52

Hemma igen......   efter en härlig långhelg på Gotland / Visby. Vi åkte i torsdags och kom hem i natt. Det var jag och tre vänner, en tjejkompis och två killkompisar som jag i och för sig inte kände så väl men som jag lärde känna under helgen. ...

Av livskvalitet - 30 maj 2011 16:20

..... kanske jag också ska skriva om   Brukar ju mest skriva när jag mår dåligt, det är då jag har det största behovet av att skriva av mig. Men nu mår jag faktiskt bra, en ovan känsla med tanke på hur jag mådde för en vecka sen. Men så är det ju...

Av livskvalitet - 25 maj 2011 18:13

..... vård efter behandling   Det har gått 7 månaders ca sen jag kom hem ifrån behandlingen i Hudiksvall. JUST JA!!! 8 MÅNADER NYKTER 22 MAJ   Tillbaka till eftervård vilket jag inte haft sedan jag kom hem från behandlingen. Jo, just ja, fi...

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards