Alla inlägg under april 2011

Av livskvalitet - 30 april 2011 20:38

En ledsen brud i lyxförpackning....


Jag har så länge jag kan minnas strävat efter att ha det lyxigt, köpa märkeskläder osv. Om jag skulle åka utomlands skulle jag ha lyxhotell, hyreslägenhet skulle jag aldrig ha övervägt, märkeskläder ett måste osv osv. Nu har något hänt som jag aldrig skulle ha tänkt på själv men som en vän observerade. Det här är helmysko tycker jag men nu struntar jag fullständigt i de sakerna. Jag har inte ens reflekterat över det men när jag nu har tänkt på det så har jag inte längre behov av sk "lyx".

Jag vill må bra men för att göra det behöver jag inte de här sakerna längre, det är helt otroligt. Detta har hänt i mig utan att jag ens tänkt på det, det är som något jag fått på köpet i mitt arbete med mig själv.


En del handlar nog om att jag under min aktiva tid spenderade mycket tid och pengar på att hålla skenet uppe (utan att tänka på det så klart), nu behöver jag inte det längre. Jag vill också tro att det handlar om att jag känner mig tryggare med mig själv och att jag inte har något behov av att visa upp ett "bättre jag". Jag är bra som jag är...............

I varje fall en skitcool upptäckt och något jag är glad och tacksam över. Ingen lyxbrud längre men definitivt en mycket lyckligare brud   .


Det händer mycket i mig just nu. Härom dagen satt jag och tänkte och kom på att herregud vad "lat" jag har blivit. Jag känner ingen glädje inför något jag gör i mitt hem. Det är mitt hem som jag tidigare lagt ner massor av tid o pengar att inreda så att det skulle bli vackert, och det är det. Men att städa, diska, tvätta mm har bara känts sååååå himla jobbigt - jag har gjort det jag måste inte mer. Har också tappat all kärlek till kreativitet - så jag ringde min sponsor och frågade vad sjutton som har hänt med mig. Fick svaret att det mycket väl kan vara så att jag är trött pga allt som hänt och som händer med mig. Det kan jag köpa men jag var osäker på om det var så. Hon föreslog då att jag skulle göra en liten sak varje dag fast jag inte kände för det och riktigt känna efter efteråt hur det kändes. Så det gjorde jag. Jag städade mitt sovrum och det kändes HELT UNDERBART!!!. En tanke som slog mig mitt i städandet var att JAG ÄR VÄRD ATT HA DET RENT O FINT OMKRING MIG. Fan vad häftigt - det bara kom!. Det var som om jag kom över ett hinder och nu känner jag motivation och glädje att göra dessa saker. Ok, jag älskar inte att diska men det känns inte som att bestiga ett berg längre. Någonting släppte och det här är så himla megahäftigt.


Jag tänker ganska ofta att jag står still och inte kommer någon vart men det här är bevis nog om att så icke är fallet.

Livet är ganska bra ändå =).


En sak till bara... idag hamnade jag i en obehaglig situation och var tvungen att ge någon ett besked som kändes otroligt obekvämt och otrevligt. Jag kände i hela kroppen att detta var vad jag måste göra utan minsta tvekan. Hade detta hänt förrut vet jag inte vad jag hade gjort men nu tog jag ansvar och sa precis vad jag tyckte och kände även om det var supermegajobbigt. Det var så jobbigt att jag fick hjärtklappning och började skaka. I dåtid hade det varit ett perfekt läge att låsa dörren, isolera mig och ta ett glas vin. Idag valde jag att ringa en vän och åka dit - få en bamsekram - och prata och dela med mig av att jag mådde skit. Det hjälpte!!!! Jag stog upp för mig själv i den här situationen, jag satte mitt mående först och det är stort och viktigt för mig. Inget undvikande utan total ärlighet mot mig själv och personen det berörde.


I morgon bär det av på återvändarvecka. Ska tillbringa 5 dagar på primären med de som jobbar med steg 1-3. Det ska bli så himla spännande att träffa de som är där och lyssna på deras berättelser. Jag vet att jag kommer att få ut massor av det och påminnas om mycket jag sjäv gick igenom. Jag kommer också att få chansen att dela med mig av mina erfarenheter ifrån mina 7 månader i nykterhet, hur jag tog mig hit, vilka verktyg jag använder, sponsor, AA-möten och stegarbetet. Jag vet att det kommer att betyda mycket för mig att få dela med mig, det är del av programmet. Du kan bara behålla det du har genom att ge det vidare.  Kom tillbaka - det fungerar!!!! stämmer så bra så..........


Nu ska jag packa lite och sen zzzzzzzzzz............. så jag är pigg o glad i morgon.


  sov gott och kram kära vänner








Av livskvalitet - 25 april 2011 20:45

Påskhelgen är över och utan problem vilket jag inte direkt förväntade mig.

Möten, prat med sponsor o vän mm hjälpte så klart till men jag hade inget "sug" alls. Har ju som jag nämnt tidigare haft lite flashbacks när det gäller sol o öl men med hjälp av tips o råd har det löst sig utan problem och jag har insett att mycket är vanan som spökar.


Humöret är som vanligt upp o ner men det har mest varit upp. Var ut på puben en kväll o lyssnade på ett band. Var dit med en AA-vän så vi stöttar varandra. Men jag kände inte problem alls med att dricka alkoholfritt - jag blir verkligen förvånad själv, men en mening har hjälpt mig massor.


JAG FÅR DRICKA OM JAG VILL MEN JAG VÄLJER ATT AVSTÅ!!!

mycket bra för det får mig att känna att jag faktiskt har alternativ, vilket jag så klart också har.


Fick en fråga om jag kunde hjälpa till med en sak men var tvungen att säga nej pga ryggsmärtor. Jag är van att säga JA även om jag inte vill men har lärt mig att det bara är egoistiskt. Kanske låter konstigt men det ligger mycket bakom det. Jag svarade NEJ och var ärlig och förklarade kort varför. Sen mådde jag dåligt och det där låg med mig så jag ringde min sponsor och frågade vad sjutton som pågick, jag gjorde ju som jag skulle....................

Annat som ligger bakom svarar hon direkt - rädsla - rädsla att inte bli omtyckt och accepterad. Glasklart när hon säger det! Så var det med det.


Ett STORT PROBLEM för mig just nu är min vikt!!!!

Jag har ätit mycket godis periodvis och det har så klart visat sig på vågen och det känns MEGADRYGT. Jag vet att jag inte är tjock men jag är betydligt tyngre än vad jag brukar vara. Försöker hålla igen men det är JÄKLIGT SVÅRT!!!!

Ska prova med soppor nu i en vecka sen blir det ju återvändarvecka vilket är GI-mat. Jag mår INTE BRA när jag väger så här mycket, jag mår pyton och gräver ner mig ganska mycket pga det. Såå... får väl bli "bara för idag" med godis också   .


Men jag har tagit mig igenom en storhelg till nykter under mitt första år och det känns skööööönt.

Återvändarvecka om en vecka och sen Gotland i juni.

Känns härligt.


Saknar, saknar och mera saknar ett härligt förhållande med ett stycke karl. Det är trist, skittrist att vara ensam tycker jag men jag vill samtidigt att det ska bli rätt. Jag är inte beredd att chansa och ta några risker som det ser ut idag, det är det inte värt. Men, jag skulle vilja ha en man i mitt liv - han kommer väl när det är meningen men jag är trött på att vänta   .


Nu, ha en skön kväll ni där ute


   kram kram

Av livskvalitet - 22 april 2011 21:30

Viktigaste först:


7 månader nykter idag !!!!!


Första nyktra påsken...

Varje större högtid har sina minnen och sina lockelser. De flesta högtider har ju inkluderat alkohol tidigare och varit en mycket bra orsak och anledning att dricka. Så är det nog för de flesta av oss alkoholister att det alltid finns en anledning att dricka vare sig det är något positivt eller negativt - alkoholen löser allt - eller som det visat sig - absolut ingenting - tvärtom.


Jag har nu tagit mig igenom jul & nyår vilket var jobbigt, nu har vi påsken samt naturligtvis våren. Jag har blandade känslor men mår i grund och botten bra, sen skulle jag ljuga om jag inte sa att jag ibland tänker på en iskall öl när jag sitter i solen. Men som tur är så hjälper mitt sunda förnuft till och påminner mig om hur det var och vilka konsekvenser som finns om jag skulle dricka igen. Sen är det ju faktiskt så (tack sponsor) att man i rimlighetens namn borde kunna sitta och bara njuta av solen och all härlighet omkring utan att "sinnesförändra" något med hjälp av droger. Och tänker jag efter så är det nog mest vana. Jag har så länge jag kan minnas druckit en kall öl (näää.... inte "en") när solen varit framme. Svårt att bryta gamla vanor men det gör jag och det känns bra även om det innebär att jag får ha många diskussioner med mig själv och andra.


Uteserveringarna öppnar... nästa lilla kliv... i mitt liv som nykter... sen kommer midsommar osv osv. Livet stannar inte för att jag slutat dricka. Första året är VÄRST för det är första gången att gå igenom allt på ett helt nytt sätt. Det handlar om förändring, stor och mäktig förändring i leverne och det är klart värt allt tjabbel i mitt huvud.


7 jobbiga, innehållsrika, fantastiska, kärleksfulla och uppvaknande nyktra månader nu.

 

Det känns helt fantastiskt och lite konstigt, vet inte om jag såg det framför mig att jag skulle fixa det. Men det har jag gjort och jag måste komma ihåg att påminna mig om att jag är stark och ge mig själv en klapp på axeln. Betydligt lättare att slå på sig själv ju.


Många dörrar har öppnats för mig, så känns det. Nya helt underbara och kärleksfulla vänner som stöttar och lyssnar, en uppskattning av vardagen som jag inte haft förrut, en insikt i mig själv, i mina beteenden och reaktioner. Svårt att förklara men jag har mycket att vara tacksam över i mitt liv. Jag känner samtidigt att jag har så mycket kvar men det hör väl till. Jag kommer framåt men det går inte fort och jag är en otålig person (är du beroende själv så skrattar du nog nu för otålighet vet vi ju alla hur det är med den). Jag lyssnar på de som varit nyktra längre, lär mig och försöker göra mitt bästa. Som en klok vän sa - om du inte gjort rätt (vilket jag betvivlar ibland) - så hade du varit full nu och så är det ju så klart. Ibland behöver man en vän som ger lite feedback och spegling.


Det känns lite som jag rört lite på ytan till den äkta personen jag är men att jag har så mycket mer att lära om mig själv.

Spännande men jobbig resa.


Nu orkar jag inte skriva mer i kväll för jag är megatrött. I morgon ska jag på mitt lördagsmöte och få med mig lite andlighet och kärlek. Livet är ganska bra =).


  kram

Av livskvalitet - 16 april 2011 20:50

I dag har jag haft en fantastisk dag trots att mitt mående är lite upp och ner nu. Jag har varit med en superbra kompis på spa och bubblat och fått massage. Vi har pratat allvar och skrattar och bara haft det topp. När jag satt där i bubbelpoolen dök en tanke upp i mitt huvud.


Som aktiv så var jag på spa med en annan person och då var vi djupt besvikna att de inte serverade alkohol, typ champagne där, det förstörde typ alltihopa. Varför sitta där och bubbla utan något mysigt att dricka? Nu i efterhand kan jag inte för mitt liv fatta grejen men då föll det sig helt naturligt. Det är mycket som har förändrats inuti mig inser jag när jag får de här "backflashs". Eftersom vi den dagen på spa inte fick nå alkohol så gick vi ut och söp oss dyngfulla på kvällen i stället, det hade vi förtjänat - sjukt ha? men så var det då. Nu var jag supermega nöjd med att sitta där med någon jag bryr mig om och bara njuta o prata, vad mer kan man begära. Det går att leva utan alkohol och livet blir faktiskt bättre även om jag bara ser just den biten lite då och då än så länge.


Sen fick jag chansen att göra steg 9 med vännen jag var på spa med. Hon var med på min härliga lista över de jag känner att jag vill be om ursäkt och försöka gottgöra. Anledningen är hennes bröllopsfest. Jag drack innan jag gick på festen (så klart) och blev rätt så full även om hon nu inte märkte det. Jag ställde inte till med något eller så men för mig ligger det otroligt mycket skam i att bli bjuden på bröllop och bli full så man inte kommer ihåg mycket dagen efter. Hon tog det jättebra och vi pratade lite. Jag talade om att nu får hon minsann ha en ny bröllopsfest så jag kan "vara med" *s*. Nä hon är en god god härlig vän som alltid finns där för mig.


Tacksam för mina goa vänner idag!!!


  kram kram

Av livskvalitet - 15 april 2011 20:44

Nu kommer våren och solen och vad smakar bättre än en stor kall öl!

Så har det ju sett ut varje vår i många, många, många år tilbaka..... I börjar med "normalt" drickande som senare eskalerade sakta men säkert. En helt perfekt ursäkt att dricka - jamen solen skiner ju och det är så himla gott med en stor stark att sitta och njuta av i solen.


Nutid ser helt annorlunda ut. Idag såg jag folk formligen rusa till pubarna i stan. Själv gick jag och köpte mitt bubbelvatten med smak av krusbär. Men vet du vad - det är så det ser ut idag - det finns inget alternativ för mig. Jag kan drömma mig tillbaka till när jag satt på uteserveringar och sakta drack en god öl, men vill jag verkligen se tillbaka på den senaste våren? Då var det mer hälla i sig ölen och att ta en öl fanns inte med på världskartan. En "normal" människa kan gå ut och ta 1 el 2 öl efter jobbet, den möjligheten finns inte för en alkoholist, hur gärna vi än skulle vilja att det fungerade.


Om jag skulle gå och sätta mig på en uteservering och manipulera mig själv att tro att "visst kan jag ta bara 2 öl" så är mitt liv kört. Alkohol för mig är lika med döden. En öl och det är kört, finns inte en minsta chans att det stannar vid en öl. Kanske kan jag just den kvällen stanna efter 2 öl, kanske skulle det funka 2 gånger, 3 gånger eller t om flera gånger. Men förr eller senare skulle jag sitta där igen, fast i mitt beroende och inte ha en chans att sluta fast jag så gärna vill. Viljan har INGENTING med det här att göra, det är en SJUKDOM, en DÖDLIG SJUKDOM. Dricker jag så dör jag (kanske inte nu men snart). Alkohol är för mig och alla andra alkoholister en ALLERGI - vi kan inte dricka - inte ens en droppe. De som inte vet annat kan säga "men en lättöl kan du väl ta". Nix, det går inte, det finns fortfarande alkohol i och alkohol = listig, falsk och stark. Beroendet går fram som en jäkla orkan i kropp, själ och ande.


Så vart vill jag komma med det här - jo visst skulle jag önska att jag kunde dricka som "vanligt" - men det kan jag inte - det kommer jag aldrig att kunna. Jag kan känna att det skulle vara mysigt och avslappnande men längre än så låter jag inte tanken gå. Jag behöver bara se tillbaka på vad som hänt och på konsekvenserna det skulle få för mig - det är motivation till att AVSTÅ DET FÖRSTA GLASET.


Nu kom jag på en annan sak. Tabletter, värktabletter.... är ju också stort NEJ NEJ. Då menar jag inte alvedon etc utan starkare grejer. Vi beroende (av vad man nu är beroende spelar ingen roll) kan inte få i oss något som är sinnespåverkande så att få lite morfin vid värk är bara att glömma. Jag genomled ett ryggskott för ett tag sen där läkaren såååå gärna ville ge mig morfintabletter mot smärtan - fick förklara att det går bara inte...... varför kan man ju fråga sig så klart. Vårt mål är att vara klara i sinnet, känna våra känslor, leva i våra känslor, finna sinnesro för att kunna hantera motgångar. En tablett el annat som är sinnespåverkande stänger av känslorna - lägger lite bomull på. Det är ju därför de flesta av oss dricker - för att vi inte orkar med eller kan hantera livet - vi bedövar oss. Tar vi då till något annat medel så är risken otroligt stor att vi fastnar där och att de i sin tur kan leda till att vi åker tillbaka till vår lilla kärlek alkoholen.

Alkoholkungen sover aldrig!


När jag först gick igenom avgiftning och sen behandling och erkände att jag var helt maktlös inför alkoholen och att jag förlorat kontrollen över mitt liv kändes det ganska naturligt. Jag hade insett det för länge sen. Sorgen som kom utav det här var jobbig som f_n för då insåg jag att jag ska leva ett liv utan alkohol. Hur kul skulle det kunna bli? Herregud, ibland inser jag hur mycket jag faktiskt utvecklats på dessa snart 7 månader. Idag ser jag på det på ett helt annat sätt. Alla aktiviteter el inte aktiviteter behöver INTE innehålla alkohol. Det går att njuta av livet - mer skulle jag vilja tillägga utan alkohol. Jag MÅR BRA! Alkoholen är inte centrum i mitt liv, jag kan njuta av dagen och allt dagen kan erbjuda med ett öppet sinne och med ödmjukhet och tillit. Jag börjar tycker lite mer om mig själv även om det fortfarande finns mycket skuld och skam kvar - men det löser sig - jag gör det jag ska och jag tar myrsteg framåt i rätt riktning. Allt med hjälp av kära vänner i AA, sponsor, min högre kraft och 12-stegsprogrammet. Herregud, hade aldrig trott detta skulle komma ifrån mig men så är det. Coolt.............


1:a veckan i maj ska jag tillbaka till behandlingshemmet på sk återvändarvecka. Jag vet att jag kommer att få dela med mig av mina erfarenheter till de nynyktra vilket ju är del av programmet och därmed mitt liv.


Steg 12

När vi, som en följd av dessa steg, själva hade haft ett inre uppvaknande försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.


Jag vet också att jag kommer att få tid att reflektera och att jobba vidare i stegen, att jag kommer att ha terapeuter i min närhet - helt enkelt att jag får jobba med mig själv för att uppnå sinnesro och en massa annat som är viktigt för mig.


I morgon ska jag gå på spa och få massage och bubbla med en kär vän som varit med mig på min resa men som ändå står kvar. Sen ska jag och en helt ny vän i AA umgås och det brukar bli mycket tjejsnack, beroendesnack och massor av goa skratt. Tacksamhet för de kära vänner jag har runt mig som stöttar mig.


  kram och kärlek

Av livskvalitet - 14 april 2011 20:18

Är man en alkoholist så blir man mer (mycket mer) än bakis som andra icke alkoholister blir. Att vakna på natten badande i svett hör till vanligheterna och då menar jag att sängen och sängkläder är dyngsura. Att skakande ta sig upp ur sängen och hoppas till gud att det finns någon alkohol kvar i huset hör också till vanligheterna. Då pratar jag inte små lätta skakningar som man kan få vid en bakfylla, nej här pratar vi rejäla skakningar som ökar och ökar och eskalerar ju längre tid som går tills vi får våran älskade drog i kroppen.


Känslan att gå till närmaste mack eller närköp och handla folköl (fortfarande skakande) är fruktansvärd skam men det finns inget alternativ. Måste få stopp på abstinensen. Hjärtklappningen kommer som ett brev på posten, hjärtat som pumpar för allt vad det är värt för att orka.


Att när man handlar alltid handla något extra för att det ska se ut som ölen bara är något extra hör till. Eller att låtsas prata i mobilen med någon som naturligtvis säger till oss att köpa ett sexpack eller två.


Hör ni hur otroligt sjukt det här är, det är en person som är allvarligt sjuk i ett långt gånget beroende som beter sig så här. I det här stadiet och om det gått så här långt så finns det knappast någon chans att kunna sluta dricka själv. Kroppen är så skadad och så beroende att hjälp behövs, men att komma dit och inse detta är en otroligt jobbig process för en person som är beroende. Då är det lättare att stå ut med skammen att handla de där ölen och att få känna lättnaden i kroppen när den får det den behöver. Att halsa i sig 1-2 öl för att bli av med abstinensen och känna hur kroppen kopplar av och blir "normal". I det här stadiet dricker inte alkoholisten för att bli lycklig eller något annat, han/hon dricker för att överleva.


Tänk hur många gånger en alkoholist tänkt att nu ska jag dra ner, dricka en svagare dryck osv. Försöka minska ner för att klara av jobbet på måndagen, men det blir svårare och svårare att minska för kroppen behöver mer och mer. När jag första gången på behandlingen hörde att alla beroenden (om man nu inte gör något åt det) slutar med död eller dårhus, jag fattade inte vad de menade. Nu fattar jag.... det blir värre och värre, kroppen behöver som sagt mer och mer och mer och mer. Till slut tar orken i kropp eller själ eller båda delarna slut och då menar jag verkligen slut.


Tacksamheten att jag bad om hjälp när jag gjorde det är stor likaväl som tacksamheten att jag fick hjälp när jag bad om det annars vet jag inte vart jag varit idag.


  kram och kärlek.....

Av livskvalitet - 13 april 2011 19:01

Det här hittade jag i Torrdockans blogg och jag tyckte bara det var så himla talande:


Varför dricker en alkoholist? Svaret är enkelt. Därför att han är alkoholist. Allt annat är svepskäl och försök till förklaringar. Det går att skylla på olycka, taskig barndom, sprucket äktenskap, misslyckande, otur eller vad man vill, men det finns egentligen bara ett enda skäl till att en alkoholist dricker. Alkoholisten har en sjukdom som tvingar honom att dricka, en alkoholist kan inte sluta dricka, kan inte låta bli att dricka.

Det är en kronisk sjukdom, den går inte att bota. Den leder till döden om den inte hejdas. Effekterna som sprucket äktenskap, dålig ekonomi, trassel på jobbet, osämja med kompisar - allt det är följder av alkoholismen, inte orsaker till. Den taskiga barndomen är också ett svepskäl, det finns exempel på människor som nått stor framgång trots usla barndomsförhållanden.

De allra flesta sjukdomar kan botas på sikt, läkarvetenskapen gör enorma framsteg. Alkoholism är undantaget. Den sjukdomen går inte att bota, bara att hejda. En alkoholist blir aldrig kvitt sitt alkoholberoende, det ligger latent och hotar den sjuke hela livet. Det är inte normalt att vara alkoholist. Det finns inget naturligt skäl att dricka alkohol, inte för någon. En del människor råkar ut för förbannelsen att bli alkoholister. De väljer inte att dricka, de har ett fruktansvärt tvång att dricka. Man räknar med att 10% av befolkningen är alkoholister.

En alkoholist dricker för att den inte kan sluta av egen kraft. Det har ingenting med brist på vilja eller moral att göra. Ingen väljer att bli alkoholist. Den som är det har en allvarlig sjukdom och behöver hjälp.
Av livskvalitet - 13 april 2011 18:40

 

Hur mycket ska man orka med egentligen?

Hur många prövningar ska man behöva gå igenom?

Vad är syftet med allt detta?


Just nu känns allt bara jobbigt och det har med det kära ämnet pengar att göra. Allt verkar gå emot mig nu, så känns det verkligen.

Bilen går sönder, betala tillbaka på skatten, skyhöga elräkningar osv osv. Jag får det bara inte att gå ihop hur mycket jag än försöker.

Det är helt enkelt skitjobbigt.


Men..... jag har inga funderingar på att dricka och det är ju i sig en stor skillnad mot förrut för det här hade varit en absolut perfekt anledning att "dränka mina sorger". Men jag väljer att inte göra det, men det innebär inte att jag mår bra. Det ligger ett orosfrö i mig hela hela tiden, från jag vaknar tills jag somnar. Det här vet jag ju att det hör till livet, men det gör ju inte det hela lättare.


Jag har väl varit lyckligt lottad tidigare som inte behövt bry mig så mycket om pengar, jag har haft så jag klarat mig bra. Men under min aktiva tid slarvade jag bort en massa pengar - inte bokstavligt men ändå, jag slösade, dränkte mina sorger även i shoppingens blomstrande värld. Många jag har hört som har druckit el drogat har massor av skulder hos fogden och jag är otroligt tacksam att jag inte har det men däremot lyckades jag slösa bort en större förmögenhet i mina ögon sett.


Det finns så mycket jag skulle vilja/behöva göra känns det som, kanske är det bara inbillning, jag vet inte. En nära kompis vill åka på en halvdags spa och bara umgås och må bra i helgen, hur f_n ska jag ha råd med det, bilskrället ska ju in på verkstan. Jag skulle såååå behöva komma ifrån alla krav en stund, bara en liten paus men det går inte. Visst, jag kan gå på en skogspromenad men det är inte vad jag VILL.


Är det bara självömkan? Det känns inte så, jag är bara så ledsen och det känns så jobbigt just nu. Det måste väl också vara tillåtet? Vet varken ut eller in.... och jag kan ju inte direkt ringa min sponsor och gnälla över pengar - det skulle ju se ut det.


Försöker få ihop det här med återvändarvecka till Hudik men får inget svar av chefen, försöker få igång eftervård, inget svar av chefen. I morgon måste jag frååååååååga vad som händer. Det här är viktigt för mig, det är de bitarna som hjälper mig i mitt tillfrisknande. Jag får bara inte glömma bort och slarva med mig själv, jag vet ju att det är livsfarligt för mig.


Kort och gott - DET ÄR JOBBIGT NU!!!!!


   kram

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards