Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

Är du alkoholist?

Av livskvalitet - 17 maj 2011 13:39

En text jag lånat för er som är osäkra på om ni bör söka hjälp....  



Är du alkoholist?


 

Om du funderar över ditt drickande och inser att de negativa

konsekvenserna har blivit allvarliga, så är du på rätt väg.

All förändring börjar med ett erkännande om att problemet existerar.

Om du märker
att du tål mer alkohol nu, än för några år sedan,

är det inte något att vara stolt över.

Det kallas för toleransökning och är ett tydligt tecken på så

kallat kemiskt beroende.


Om du ibland råkar ut för minnesluckor när du dricker,

så är det inget att skämta om. Blackouts är klara tecken

på att hjärnan skadats av någon drog.


Om du tycker att andra anmärker på ditt drickande,

eller om du dricker i smyg, så ligger inte felet hos någon annan.

Vad som händer är att din självkänsla börjar påverkas av ditt

drickande.


Kanske har du lagt märke till andra dåliga tecken som t ex huvudvärk,

ångest eller illamående? Blir du irriterad, sur eller otålig dagen efter?

Har det kanske rentav gått så långt att du ibland dricker flera

dagar i rad?


Då vet du att du behöver hjälp.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livskvalitet - 3 december 2011 18:30

Ja herregud nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Fick ett ryck nu på kvällskvisten och kände för att skriva lite - så det gör jag   .   Jag har nu varit nykter i 1 år och drygt 2 månader - häftigt om jag får säga det själv =). Det ha...

Av livskvalitet - 6 augusti 2011 17:10

Sommar & Sol......   och "jag har haft en underbar semester" är väl det förväntade svaret om någon frågar hur din semester varit. Många svarar nog precis så men är det verkligen så?????   Min första nyktra semester/sommar är nu snart om ca 1 ...

Av livskvalitet - 6 juni 2011 20:52

Hemma igen......   efter en härlig långhelg på Gotland / Visby. Vi åkte i torsdags och kom hem i natt. Det var jag och tre vänner, en tjejkompis och två killkompisar som jag i och för sig inte kände så väl men som jag lärde känna under helgen. ...

Av livskvalitet - 30 maj 2011 16:20

..... kanske jag också ska skriva om   Brukar ju mest skriva när jag mår dåligt, det är då jag har det största behovet av att skriva av mig. Men nu mår jag faktiskt bra, en ovan känsla med tanke på hur jag mådde för en vecka sen. Men så är det ju...

Av livskvalitet - 25 maj 2011 18:13

..... vård efter behandling   Det har gått 7 månaders ca sen jag kom hem ifrån behandlingen i Hudiksvall. JUST JA!!! 8 MÅNADER NYKTER 22 MAJ   Tillbaka till eftervård vilket jag inte haft sedan jag kom hem från behandlingen. Jo, just ja, fi...

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards