Alla inlägg den 24 december 2010

Av livskvalitet - 24 december 2010 23:05

 

En dag (julafton) med blandade känslor......

Att ignorera känslor är att ignorera själen, vilket är detsamma som att ignorera livet. Börja lyssna på dina känslor. Sluta gå emot dig själv! Använd dina känslor som vägvisare i livet istället!

men ibland kan det bara bli för mycket känslor på samma gång....... det kan bli skitjobbigt att hantera alla känslor på "rätt sätt" - dvs inte på mitt vanliga sätt vilket ju var att dricka.

I dag JULAFTON 2010 = min första nyktra julafton sen jag vet inte när... Naturligtvis superskönt att vara nykter och kunna njuta av tiden med familjen men ändå så makalöst jobbigt. Men vem (som inte har samma sjukdom) kan på något sätt föreställa sig det arbete som krävs för att ta sig igenom dagar, ibland timmar och ibland till och med minuter på "rätt sätt".

Jag har sedan jag kom hem ifrån behandlingen inte haft något sug efter alkohol. Däremot har jag fått jobba stenhårt med mina beteenden och mina känslor. Jag måste hela tiden vara uppmärksam på hur jag reagerar på olika mindre roliga situationer/händelser mm. När jag väl uppmärksammat min reaktion måste jag känna efter vilka känslor som påverkas och därefter ta ett beslut DIREKT hur jag ska hantera känslorna. Blir så trött på det ibland men samtidigt så vet jag att det är det som håller mig nykter..........

Som sagt - känslomässig kaos idag !!!

förhoppningsfull, glad, ledsen, besviken, arg, irriterad, lycklig.... listan kan nog göras hur lång som helst. Anledningarna till detta är jag medveten om och det är saker jag inte kan styra utan måste acceptera. Jag måste också acceptera att jag känner så här idag och veta att känslorna kommer att gå över...... de är inte för alltid.

Men en jäkla tuff dag har det varit och många:

Gud,

ge mig sinnesro

att acceptera det jag inte kan förändra

mod, att förändra det jag kan

och

förstånd att inse skillnaden

Var till kyrkan idag och det är skönt och avkopplande men i och med att jag inte är troende på det viset så känns det också lite jobbigt. Jag tror.... på min högre makt.... och den vägledning jag får om jag låter gå av min egenvilja. Det räcker långt för mig......

Dagen är slut och jag ska krypa i säng nykter & drogfri - med kanske lite för mycket godis i kroppen men den flykten tillät jag mig idag. I morgon bitti blir det möte.

  kram

 

 

 

 

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards