Alla inlägg den 18 december 2010

Av livskvalitet - 18 december 2010 15:15

Njut av vardagen...

glöm aldrig bort att vara tacksam för och att njuta av de små sakerna:

 

  

  en god middag, äkta vänskap, kärlek till nära & kära, en speciell doft, ett oväntat leende, en hjälpande hand eller så enkelt som att du har tak över huvudet och får vakna i en mjuk säng


Jag har väl tyckt lite synd om mig själv, i går (en fredagskväll) satt jag ensam hemma (självvalt ska väl tilläggas) och tyckte synd om mig själv för att "ingenting hände". Jag tänker framåt på Nyår och tycker synd om mig själv för att jag inte kan (vill) gå på fest... ja, så där flyger tankarna ibland men på mötet idag var det en man som just tog upp det här med hur härlig vardagen är och det gav mig en tankeställare. Förr längtade jag alltid till helgen = dricka. Det innebar att jag spenderade massor av tid att se fram emot helgen och helt glömde bort att leva i nuet. Nu ser ju livet helt annorlunda ut, jag uppmärksammar saker omkring mig dagligen, jag känner massor av känslor, jag kan se fram emot saker men det tar inte över allt annat och det är positiva saker för mig som jag ser fram emot. Hur som haver, fick mig ändå en tankeställare och det är alltid jättebra.


Jag har mått lite "si så där" sen i går för veckan har tagit på krafterna och det påverkar mig så klart. Jag har börjat skjuta upp viktiga saker, så som att jobba med stegarbetet och idag fick jag verkligen lägga undan egenviljan för att gå på möte. Jag delade på mötet (som vanligt) och det var en massa andra underbara delningar så kontentan blev att jag kände lugnet komma tillbaka lite och var extremt tacksam att jag gick dit. Det finns så mycket värme och kärlek i den gruppen.


När jag ser tillbaka nu kan jag se tydliga tecken i mitt beteende som tyder på att jag varit i återfallsprocess (isolering, högmod, manipulation av mig själv), men jag upptäckte det och kan handla därefter. I det här fallet - jobba med mig själv - låta känslorna komma och verkligen känna dem. Låter väl konstigt, men det är lite svårt att få till det ibland. Hur som haver, varje gång jag upptäcker ett destruktivt beteende hos mig själv (och de är en del) så är det härligt för då kan jag själv välja/bestämma hur jag ska hantera dem.


Strax 3 månaders nykterhet !!!

Låter så pyttelitet och det är det i och för sig men det känns som en lång tid för mig för jag har lärt mig så mycket och utvecklats så mycket på den här tiden....


Fick medalj på mötet idag och det kändes topp. Jag fick välja ut någon som skulle dela ut den så jag tog en kille jag pratat med en hel del (nej då, inte flirtat, han är bara 22 år  . Det var lite pinsamt för vi skulle båda stå upp mitt i gruppen och han skulle säga något till mig och dela ut medaljen. Men han sa massa goa saker och sen var medaljen min. Härlig känsla.....


En person delade om återfall och det är alltid intressant att höra och försöka förstå. Han hade varit på 5 behandlingen och tagit återfall efter återfall. Men sen berättade han att nu hade kronan fallit ner och han hade förstått att han måste jobba med sitt inre/sina känslor för att klara av att hålla sig ren och precis så är det ju.


Gud det snurrar i huvudet idag, massor av tankar så det blev en lång blogg idag men det behövde jag. 


  kram

Välkommen hit


Mod är en av de gåvor vi fått på bättringsvägen. Jag har mod att gå vidare och möta den nya dagen, och ta itu med allt som väntar mig. Mitt mod skänker mig frid och ro, nu och i all framtid.

Vad är klockan?

Tid i frihet

Något du undrar över?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur länge har du varit "ren" från ditt beroende?
 en mån
 två mån
 3 mån
 6 mån
 9 mån
 1 år
 + 1 år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Letar du efter något?

Senaste inläggen

Mina kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kolla här....


Ovido - Quiz & Flashcards